És ficar-hi un peu i tastar la foscor, la boca plena i aspra la llengua de ferum d'humitat, de lloc tancat, clos i ferrat, de cau d'animals, i el pessigolleig al nas d'una pols que s'assenta sobre la gola i l'asseca avançant a cegues amb els braços en alt, presoner d'una por infantil, de no saber, de no veure res més que l'obscuritat absoluta enmig del no-res absolut. La gosadia de l'ignorant, cada passa un atreviment, cada moviment una decisió inconscient.
Fosca i por es fonen quan els ulls s'hi acostumen i comencen a destriar ombres, matisos grisos, volums i formes, distàncies en perspectiva, altitud i profunditat de camp, les dimensions i les coordenades necessàries abans difuses i ara concretes per poder localitzar la situació... d'on vinc, on sóc i on vaig... abans de triar el camí a seguir, atura i pensa com esquivar els obstacles que separen de l'objectiu final.
La cavitat s'eixampla en arribar al fons. D'un punt elevat s'escolen alguns raigs de llum entre les escletxes de les roques i la malesa. D'una de les parets laterals, en borbolleig suau, brolla aigua i regalima fins que s'acumula a la base en bassiots de formes circulars, ovals i el·lipsis com petits estanys on éssers diminuts prenen el bany nus. Neden, es capbussen, salten de trampolins improvisats, fan el mort surant estirats cara cap a dalt, s'esquitxen i s'encalcen els uns als altres entre rialles i corredisses, entre crits de veus agudes, de ressò metàl·lic contra el vidre.
Fosca i por es fonen quan els ulls s'hi acostumen i comencen a destriar ombres, matisos grisos, volums i formes, distàncies en perspectiva, altitud i profunditat de camp, les dimensions i les coordenades necessàries abans difuses i ara concretes per poder localitzar la situació... d'on vinc, on sóc i on vaig... abans de triar el camí a seguir, atura i pensa com esquivar els obstacles que separen de l'objectiu final.
La cavitat s'eixampla en arribar al fons. D'un punt elevat s'escolen alguns raigs de llum entre les escletxes de les roques i la malesa. D'una de les parets laterals, en borbolleig suau, brolla aigua i regalima fins que s'acumula a la base en bassiots de formes circulars, ovals i el·lipsis com petits estanys on éssers diminuts prenen el bany nus. Neden, es capbussen, salten de trampolins improvisats, fan el mort surant estirats cara cap a dalt, s'esquitxen i s'encalcen els uns als altres entre rialles i corredisses, entre crits de veus agudes, de ressò metàl·lic contra el vidre.
Harmoniaduuhac
Les dones d'aigua (també dites encantades, aloges, goges o paitides) són éssers de la mitologia catalana,[1] figures femenines que habiten en indrets com estanys, torrents, salts d'aigua, fonts boscanes, gorgs, deus i grutes humitoses amb degotalls de pedra, on hi ha corrents d'aigües i llacs de cristall subterranis.
Les dones d'aigua prenen forma de belles donzelles, d'ulls blaus o verd maragda. Tenen llargues cabelleres daurades o pelroges fulgurants als raigs del sol o a la llum de la lluna, que destrenades cascadegen fins als peus. Hi ha qui assegura d'haver-ne vist d'alades, com papallones o espiadimonis.
Van nues o amb tuls transparents volàtils o atrapades a les belles
formes del seu cos, o també amb túniques molt blanques o d'or
empal·lidit. Són semblants a les dones humanes, però la seva natura és
menys corpòria, més lleu: poden aparèixer i desaparèixer en un moment.
Són joves i no hi ha temps ni tara que les faci envellir; tanmateix són
mortals, bé que arriben a viure més de mil anys.
També a Occitània hi ha les daunas d'ayga, a l'Alvèrnia les danne d'aigüe, a l'Aragó les moras, a Astúries les xanes, a Euskadi les lamiak i a Cantàbria les anjanas o mozas de agua. Són genis que afavoreixen els naixements i la fertilitat, que donen vida i regeneren constantment la creació.
La relació d'aquestes deïtats aquoses amb els humans sol ser
favorable, però sempre torbadora: vetllen pels infants des que acaben de
néixer, els eduquen i ensenyen a tenir voluntat d'heroi; però, de
vegades els roben, se'ls enduen, per ensinistrar-los millor a sa manera.
Tenen poders per guarir malalties, però també per ofegar i per fer
perdre. Atrauen irresistiblement per amor, sedueixen fins als límits de
la follia, fins a l'oblit de la seva pròpia personalitat, de la
fidelitat i del compliment dels seus propis deures. S'explica casos, en
què han arribat a viure durant anys amb un marit que sabia, o no, que
era una dona d'aigua, fent-se passar durant tot el temps com una dona
normal i corrent, amb la condició de no fer alguna cosa que s'assenyala
com a tabú. Si algun dia, l'home, es desfà del tracte, o l'incompleix
per descuit, l'Aloja desapareixerà, i no la tornarà a veure mai més en
la seva vida.
Característiques de les dones d'aigua
Aquestes deïtats són el cànon
de la bellesa perfecta, la bellesa idíl·lica i onírica. A les dones
d'aigua els agrada emmirallar-se amb el reflex dels estanys a les nits
de lluna plena. Són uns éssers nocturns, els entusiasma que la llum de
les estrelles les acaroni el rostre i faci lluir els seus cabells
daurats o pèl rojos. Els seus ulls verd maragda o blau
profund brillen quan, a les nits que l'astre lunar fa el ple, dansen
plegades i insinuen el seu cos nu entre sinuosos tuls transparents.
Només una vegada a l'any, a la nit de Sant Joan
que és nit de meravelles, quan tots els esperits de la natura es
desvetllen i recobren la franquesa que regnava en els temps originals,
poden ser contemplades generosament pels ulls humans sense perill
d'encantament.
Els hàbits de les dones d'aigua són nocturns i és a la nit quan
surten dels seus palaus, de dia es transformen en merles d'aigua.
D'aquestes se n'explica en especial que tenen la capacitat de
transformar-se en merles d'aigua i que els estanys on es banyen poden
bullir de ràbia quan s'hi submergeix un estrany.
Es poden trobar a rius, llacs, gorgs, estanys, fonts, balmes...
Com a pobladores de l'aigua posseeixen tota la seva virtut: simbolitzen
la fecunditat i la vida, talment com l'aigua fa créixer les plantes i
permet viure als homes.
Van vestides amb robes fines i riques i al front hi duen una estela
que enlluerna a aquell qui les veu. Algunes estan dotades d'unes
precioses ales, de diversos colors, que les fan ser encara més
seductores. Moltes d'elles posseeixen una vareta màgica i virtuosa feta
de fusta d'avellaner, només la fusta d'aquest arbre és apta per als
encanteris i encisos.
Les dones d'aigua tenen una joventut eterna. Malgrat no ser
immortals, poden viure més de mil anys essent sempre tan boniques com
les coneixem i sense perdre mai cap facultat que les caracteritza. No
coneixen la successió del temps i els costa molt d'aprendre i recordar
els noms dels dies de la setmana. Compten les nits i estan molt amatents
a les fases de la lluna; s'exalten quan fa el ple. Dins dels seus
palaus de vidre el temps té tota una altra dimensió: poden haver passat
cents d'anys fora mentre sembla, qui ha aconseguit d'entrar-hi, que tot
el seu somni ha transcorregut en una nit.
Respecte a les seves característiques psicològiques es podrien
definir com a petites dones innocents, dotades d'una autoestima molt
alta i orgulloses de la seva beutat. Són bones dones i procuren portar
riquesa i benestar pel voltant dels llocs on viuen. Intenten no tenir
cap mena de relació amb els mortals, però no sempre és així i aquests
sovint en resulten malparats. Són extremadament geloses i malfiades dels
humans: qui ha gosat torbar el seu misteri i capbussar-se dins del bosc
on elles s'amaguen ha sigut arrabassat a les profunditats per terribles
xucladors i no se l'ha vist més.
Les Aloges tenen moltes similituds amb les nimfes greco-romanes,
definides com a donzelles dels camps, boscos i aigües. Representen la
fecunditat i la gràcia. Es classifiquen segons el seu habitacle. Les que
viuen en els rius s'anomenen ondines o nàiades, la dels boscos alseides, les napees de les valls i les arbredes, les del mar en calma nereides o oceànides de l'oceà, orèades a les muntanyes i dríades les dels boscos de roures.
Les nostres dones d'aigua són sens dubte nimfes aquàtiques, de muntanya
i de bosc, típicament catalanes, però no acostumen a viure al mar. Les nereides
gregues, malgrat ésser divinitats marines, tenen els mateixos trets que
les dones d'aigua. Són donzelles molt boniques que viuen a un palau al
fons del mar, rocallós per fora però esplendorós a l'interior, n'hi ha
unes cinquanta que seuen en cadiretes d'or. Passen l'estona filant,
teixint i cantant. Aquestes no gaudeixen de cua de peix com les sirenes.
Així que les podríem definir com a dones d'aigua marina. Les aquàtiques
tendeixen a agrupar-se en petits grups i defensen molt el seu
territori.
Dates assenyalades
La nit de Sant Joan és la nit més màgica
de tot l'any. És per això que moltes de les històries succeeixen durant
el període d'aquestes hores plenes d'una llum de torxes i fogueres.
També hi apareixen una sèrie de rituals populars, supersticions que
parlen de l'encontre de les nimfes boscanes amb humans.
Tanmateix és aquesta la nit en què campen per on volen i es fan
visibles als humans. Es diu que veure-les porta sort i felicitat, però
és perillós pel fet de ser encantat per goges entremaliades.
Hom conta que uns fadrins de Viladrau
van intentar agafar un vel que estava penjat vora les aigües d'un
estany, coneixent que si el prenien serien benaventurats tota la vida,
però quan ja el tenien entre les mans disposats a endur-se'l aquest
s'estirà i s'estirà fins que els fadrins s'esporuguiren i entengueren
que no el podien agafar. Quan el van deixar anar, aquest s'arronsà i
recuperà la forma inicial.
Aquesta tècnica la utilitzen les aloges, cansades que els éssers
humans més ambiciosos els agafin la seva roba. També procuren estendre
la roba a indrets de difícil accés i l'envolten amb un filat que
protegeix les seves teles, teixides per elles.
Malgrat tot, hi ha un desajust en aquesta afirmació entre diversos
folkloristes, ja que, per regla general tots els éssers màgics, com ara
les sirenes, aquesta nit perden tot poder encisador i els humans poden
contemplar-los sense patir cap mena de perill, per tant sembla que la
gent del Pirineu no s'haguessin pogut encantar essent la nit de Sant
Joan. Per això es diu que aquesta nit és màgica. Joan Amades, en el
volum III, que parla de l'hivern, ens diu que les dones d'aigua perden
el poder la nit de Nadal, fet que aprova la concordança del propi autor,
però es diu que és la nit de Nadal quan els éssers cobren poder i anar
sol pel carrer pot resultar molt perillós en el cas de topar amb algun
ésser mitològic català. Pel contrari, Joan Soler i Amigó al llibre "Mitologia catalana" i a "Enciclopèdia de la fantasia popular catalana" reafirma la teoria que les dones aquesta nit no poden encantar els mortals, com també ho diu Jan Grau al seu llibre "La Nit de Sant Joan".
Justament és per la revetlla de sant Joan que les dones d'aigua es poden veure a un poble de la comarca de la Garrotxa.
La nit de sant Joan és "La nit de les dones d'aigua" a Sant Joan les
Fonts, una nit màgica on les dones de les nostres fonts apareixen al riu
Fluvià, sota el pont medieval. A les 22.30 h aquests éssers fantàstics
es fan visibles als nostres ulls en un entorn únic. El poble de Sant Joan les Fonts cada any a la mateixa hora dur a terme un espectacle de dansa i teatre o es representa la llegenda de les dones d'aigua catalanes per a tots els públics.
A la nit de Sant Silvestre sí que és perillós trobar-se-les.
Les dones d'aigua en la literatura catalana
Jacint Verdaguer, a Canigó,
realitza un interessant i bell retrat de les encantades filles i
vassalls de Flordeneu, al so de clarins i de corns, quan van difondre la
nova de les noces del cavaller Gentil amb la reina de les aigües dolces
del Canigó. Totes les altres goges es disposaren a honrar la seva
companya en rics presents: la goja de Lanós, la de Ribes, la de Carançà,
la d'Engolansters i totes les altres dels estanys i de l'ample Pirineu.
L'una li féu present de l'anell; l'altra, del mantell, l'altra, de la
corona i de la flor de tarongina. Tota la muntanya es va enriolar i es
va vestir de festa per tal de celebrar la magna cerimònia de les noces.
El poema Canigó ho explica perfectament; parlen les dones d'aigua com la
goja de Ribes o la de Banyoles.
Víctor Català, a la novel·la Solitud
va narrar la rondalla de Floridalba, una llufa o encantada, era la més
xica de totes i es va proposar de fer perdre la santedat a un ermità. Es
transformà en ocell d'or li va fer interrompre l'oració i després el
féu tornar boig apareixent-se-li tota nua. Ella li va oferir tota mena
de temptacions… però ell resistí. Malgrat tot, ell se n'enamorà i
cridava desesperat el seu nom per tota la muntanya. Les altres
encantades el repetien mofant-se del pobre ermità i així sorgí l'eco.
Encara avui podem sentir la veu de l'home que busca Floridalba.
La dona d'aigua
n temps llunyans l'hereu de la masia de Van Blanc quedà adormit sota una alzina carregada d'anys.
De sobte, el despertà una veu meravellosa que recitava melodiosament :
«Si l’aigua és plata, la mia és amor
la mia amor, menina,
la mia amor,
no pas mon cor, menina,
no pas mon cor,
que tot és or.
Si l’aire és gebre,
la mia amor,
no pas mon cor, menina,
no pas mon cor,
que tot és foc».
El xicot,
encuriosit i atret per la veu encisadora, no s’ho va
pensar més i se n’anà cap al gorg d’on
provenia. En arribar-hi, es trobà amb una donzella,
bella com el sol, que s’emmirallava a l’aigua
mentre anava cantant la dolça melodia. El jove se
n’enamorà al moment i li proposà maridatge. La
noia acceptà, però abans li posà una condició :
Mai no havia de preguntar-li el seu origen, afegint que
no se li ocorregués anomenar-la «Dona d’aigua».
El noi va estar-hi d’acord. Es casaren i foren molt
feliços.
Passà el
temps i un dia malaurat, el matrimoni es discutí, i el
marit enfurismat, va retreure a l’esposa el seu
origen ignorat motejant-la «Dona d’aigua». Mai que
no ho hagués dit. Tan punt ho va sentir la noia,
esporuguida, marxà rabent de casa. Va ésser inútil que
el marit la seguís desesperat. Desaparegué per sempre
més.
D’aleshores
ençà, el lloc on el jove trobà la misteriosa donzella
s’anomena «la dona d’aigua».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada