La
generació
beat
va ser un moviment social i literari
que va sotragar la societat nord-americana
als anys
cinquanta. El terme beat prové de "beaten down"
(derrotat), reflectint la desesperació d'una societat afectada per
la depressió econòmica, la Segona
Guerra Mundial i l'amenaça de la bomba
atòmica. Representà una nova manera d'entendre la vida, de
rebutjar els conformismes socials, d'obrir la ment i el pensament a
noves finestres de percepció.
En la literatura de la generació beat destaquen autors com Jack
Kerouac, Neal
Cassidy, Allen
Ginsberg i William
S. Burroughs, entre d'altres.
El
pensament i la forma d'entendre la vida de la generació beat va ser
la precursora del moviment hippie
de la dècada
següent, i ha influit molta literatura posterior, com la de
Hubert Selby
o Charles
Bukowski.
El
terme Beat Generation sorgí durant una conversa entre Jack Kerouac
i John
Clellon Holmes el 1948.
La intenció de llurs membres no era la d'anomenar-la, sinó la de
"desanomenar-la". A finals del 1952 aparegué al New York
Times Magazine un article de John Clellon Holmes titulat "This
is the Beat Generation " que captà l'atenció del públic.
El
terme arribà a usar-se de tal manera, que el 1959
Jack Kerouac
considerà necessari corregir públicament l'abús d'aquesta
denominació en els mitjans de comunicació, ja que l'usaven amb les
connotacions de "totalment vençut", o fracassat, o en el
sentit de "ritme". Kerouac intentà mostrar el sentit
correcte de beat tot suggerint-ne la relació amb paraules com
"beatitud" i "beatífic", connexió que
s'explicava perquè els ideals del moviment beat anaven lligats amb
la consciència orientada a la comprensió del pensament oriental,
cap a pràctiques de meditació, etc. Aquesta "redefinició"
que Kerouac feia del mot pretenia orientar-lo cap a imatges
simbòliques de l'estil de la derrota o foscor necessàries,
precedents a l'obertura a la llum i la supressió de l'ego que
porten a la il·luminació religiosa.
Com
a reacció i amb la intenció de parodiar i desprestigiar el
moviment beat, el 1958
aparegué el mot "beatnik",
producte de la fusió de les paraules "beat" i "Sputnik"
(el primer satèl·lit que arribà a l'espai aquell any, de
fabricació russa), suggerint una condició antiamericana
i comunista del
moviment beat.
Allen
Ginsberg, un dels integrants més famosos, observava en el
pròleg al llibre "The Beat Book", editat per Anne Waldman
i Andrew Schelling, un altre possible significat: "acabat",
"complet", en la nit
fosca de l'ànima o en el núvol del no saber. Inclús "obert",
en el sentit whitmanià de "obertura a la humilitat".
Però, independentement del significat que li donem, Beat Generation
passa a designar un moviment literari format per un grup d'amics que
des de mitjans dels anys quaranta havien treballat junts escrivint
poesia i prosa, i que compartien una idea de cultura i aficions o
fonts d'inspiració similars, com la música jazz.
El
grup inicial estava format per Jack
Kerouac, Neal
Cassady, William
S. Burroughs, Herbert
Huncke, John
Clellon Holmes i Allen
Ginsberg. L'any 1948
s'hi afegiren Carl
Salomon i Philip
Lamantia; el 1950
Gregory
Corso; i el 1954
Lawrence
Ferlinghetti i Peter
Orlovsky.
Aquest
grup, que acabà anomenant-se la Generació Beat, revitalitzà
l'escena bohèmia cultural nord-americana. La seva energia es
desbordà cap els moviments juvenils d'aquella època (On
the Road - A la carretera, 1957- de Kerouac, va assumir caràcter
de manifest universal d'una joventut que volia fugir d'allò
establert), i fou absorbida per la cultura de masses i per la classe
mitjana cap a finals dels anys cinquanta i finals dels seixanta.
Entenien
l'art com a manifestació de les textures de la consciència. Llur
cant a l'alliberament espiritual derivà cap un alliberament,
particularment l'homosexual,
que va fer de catalitzador dels moviments d'alliberament de la dona
i dels negres. Seguint una visió tolerant i no-teísta, un
antifeixisme còsmic, un eclecticisme... s'interessaren per les
substàncies psicodèliques como a eines de coneixement.
Lluitaren
contra els valors tradicionalistes i puritans dels Estats Units,
contra l'"American Way of life", repudiaren implícitament
els valors comercials i proposaven reemplaçar-los pels ideals
exposats per Walt
Whitman a "Fulles d'herba".
Els
involuntaris membres fundadors del moviment rebutjaren obertament la
massificació i frivolització en la qual havien caigut els
beatniks. El cine -especialment- contribuí a posar de moda una
suposada "estètica beat" falsa, en la qual tots els joves
bohemis vestien de negre, portaven boina i barba o barbeta, i
passaven el temps en antics cafès llegint poesia, fumant i tocant
els bongos.
Enllaços externs
Obtingut
de «http://ca.wikipedia.org/w/index.php?
Font: Viquipèdia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada